0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 votes, average: 0,00 z 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading...

Dieta ketogeniczna – Co to? Dla kogo? – Opinie, Efekty, Przepisy, Produkty

Dieta ketogeniczna - Co to? - Opinie, Efekty, Przepisy

W sieci odkrywany istnienie coraz to większej ilości różnorakich diet. Nie chodzi tu tylko o diety odchudzające, ale również o takie, które potrafią wyleczyć z różnorakich chorób czy też przypadłości. Tym razem pod lupę wjeżdża dieta ketogeniczna, zwaną również ketogenną. Dla amatorów odchudzania nazwa ta może wydawać się nieco dziwna, ale nie ma co się przejmować. W niniejszym artykule wszystko zostanie wyjaśnione – a co za tym idzie – dowiecie się dlaczego ten sposób żywienia nazywa się tak a nie inaczej.  Co to jest za dieta, na czym polega, dla kogo jest przeznaczona, a komu nie wolno jej stosować? Na te pytania (i wiele więcej) postaramy się odpowiedzieć poniżej. W artykule zawarliśmy informacje o produktach jakie należy spożywać będąc na diecie ketogenicznej, a także przedstawiliśmy przykładowy jadłospis. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat diety ketogennej. Życzymy miłej lektury! 🙂

Dieta ketogeniczna – Co to jest ketoza?


Dieta ketogeniczna - Co to? Dla kogo? - Opinie, Efekty, Przepisy, Produkty

Ketoza jest to taki stan, gdy w naszej krwi znajduje się większe stężenie ciał ketonowych niż glukozy. W tym stanie organizm efektywnie spala zapasy tłuszczu i własne białka, aby uzyskać energię. Dzieje się tak ponieważ dieta ketogeniczna przewiduje bardzo małe spożycie węglowodanów. A jak wiadomo, głównym źródłem energetycznym dla mięśni oraz mózgu jest glukoza (wytwarzana przy spożyciu węglowodanów).

 

Co to dieta ketogeniczna i na czym polega? – Wprowadzenie

Dieta ketogeniczna jest odpowiednia dla osób, które w szybkim tempie chcą spalić zbędny tłuszcz, nie tracąc przy tym masy mięśniowej. Obecnie wielu sportowców jest na tej diecie i chwali ją sobie.
Dieta ketogenna jest dietą białkowo-tłuszczową, wymaga restrykcyjnych założeń utrzymywanych w stu procentach. Jej głównym założeniem jest spożywanie dużych ilości dobrych jakościowo tłuszczy (tych nasyconych, jednonienasyconych oraz wielonienasyconych ) oraz redukcja węglowodanów do minimum.

Insulina i glukagon

We krwi po zjedzeniu węglowodanów insulina „uruchamia się” i we krwi pojawia się glukoza. Kiedy w naszym organizmie jest jej za dużo, insulina transportuje ją do komórek. Glukoza najpierw zaopatruje wątrobę i mięśnie w rezerwę energetyczną, a następnie, gdy są już pełne, jej nadmiar odkładany jest w postaci tkanki tłuszczowej.
Gdy przestajemy dostarczać węglowodany, organizm zaczyna szukać innego źródła energii. Wtedy do gry wchodzi opozycyjny hormon glukagon, który rozpoczyna proces lipolizy i rozkłada tkankę tłuszczową. Organizm zaczyna odżywiać się powstałymi podczas rozpadu tłuszczów ciałami ketonowymi, a więc rozpoczyna się ketoza.

Dieta ketogeniczna – Zasady

Podstawową i najważniejszą zasadą w tej diecie jest ograniczenie spożycia węglowodanów do minimum – około 50 gram dziennie. Organizmowi należy dostarczać tłuszczy, z których będzie mógł pobierać energię. Nie oznacza to jednak, że na diecie ketogenicznej możemy zajadać się tłustymi kiełbasami, serami itp. Musimy spożywać pożywienie tak, aby tłuszcze nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone dostarczać w proporcji 1:1:1. Ważnym jest też to, aby wybierać dobre jakościowo tłuszcze. Przypomnijmy:

  • tłuszcze nasycone: tłuszcze zwierzęce – np.: golonka, smalec, boczek, udko kurczaka, olej kokosowy, nabiał,
  • łuszcze jednonienasycone – np.: orzechy, oliwki czy oliwa z oliwek,
  • tłuszcze wielonasycone – np.: olej lniany, ryby, nasiona chia, awokado, jaja, ziarna sezamu. Ważną rolę odgrywa też suplementacja – wybierz produkty zawierające Omega 3.

Białko również odgrywa ważną rolę w tej diecie. Gdzie znajdziemy białko? Wieprzowina, wołowina, cielęcina, drób, nabiał: sery, serki wiejskie. Pamiętajmy, aby w miarę możliwości wybierać mięsa, jaja z wiadomego, sprawdzonego źródła. Nie wolno przesadzać z białkiem, ponieważ organizm może zamienić je na glukozę. Za wystarczającą porcję białka przyjmuje się 1,5 g na kilogram masy ciała.

 

Podczas diety ketogenicznej zaleca się picie dużej ilości wody wysoko zmineralizowanej. Pomoże to w filtracji ciał ketonowych, a także w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej.

Restrykcyjną dietę białkowo-tłuszczową należy stosować tak długo,a by osiągnąć zamierzony cel, lecz nie może ona trwać dłużej niż dwa – trzy miesiące. Po zakończeniu tego etapu nie wracamy do poprzednich nawyków żywieniowych (jak po każdej diecie, może to spowodować efekt jojo).  Po pierwszym okresie diety ketogennej zwiększamy ilość spożywanych węglowodanów, lecz nie może to być więcej niż 100 gram węglowodanów na dzień.  Należy spożywać złożone węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, np.: warzywa, ziemniaki, kasza gryczana. Dieta ketogeniczna - Co to? Dla kogo? - Opinie, Efekty, Przepisy, Produkty

Dieta ketogeniczna – Co jeść?

Mówiąc bardzo ogólnikowo, dieta ketogeniczna polega na spożywaniu:

  • minimalnej ilości węglowodanów (30-50 gram),
  • białka – 1,5 gram na kilogram masy cała (nie więcej!),
  • tłuszczy – resztę zapotrzebowania.

Należy pamiętać, aby wyeliminować z diety słodziki, konserwanty, gumy do żucia, aspartam i inne odmiany „słodzików”. Mogą one zatrzymać lub spowolnić osiągnięcie ketozy.


Chcesz schudnąć? Poznaj sekret znanej blogerki, która schudła 12kg w miesiąc! 


Poniżej przedstawiamy tabelę produktów, jakie powinniśmy spożywać będąc na diecie ketogennej, a jakich powinniśmy unikać.

PRODUKTY ZALECANEPRODUKTY NIEZALECANE
– mięsa: wołowina, wieprzowina, kurczak, jagnięcina

– ryby (bez panierki)

– jaja

– owoce i warzywa (bez skrobi, o niskim indeksie, np.: sałata, seler naciowy, kapusta kiszona, szpinak, brokuł, kalafior, brukselka, kiełki warzyw, seler, rzodkiewka

– nie wolno przesadzać z ilością spożywanych następujących  warzyw: cebula, papryka i pomidory, a także tych,m które zawierają skrobię

– chleb, bułki, bagietki, ziarna, ryż, fasola, groch, kuskus, mąki, kasze, makarony, alkohole, piwo, wino, płatki owsiane, granole, muesli, słodycze, cukier, słodkie napoje, soki owocowe, cola, wody smakowe (słodzone), ciasta, pączki, ziemniaki, kukurydza, marchew, fasola, owoce o wysokiej zawartości skrobi lub cukru, banany, nektarynki, arbuzy, brzoskwinie, miód, dżem, frytki, wszelakie produkty mączne lub zawierające skrobię np. sosy, pierogi, pyzy, placki, czipsy, ciasta i torty.

Pamiętaj! Te założenia są dla zdrowych osób, które chcą przejść na tę dietę. Jeśli masz zamiar rozpocząć ją ze względów zdrowotnych (np. w leczeniu padaczki, cukrzycy) – należy skonsultować się z lekarzem.

Dieta ketogeniczna – Wskazania

Dieta ketogeniczna a alkohol

Alkohol nie spowoduje utraty stanu ketozy. Jednakże na on wpływ na wątrobę – produkuje więcej ketonów. A więc im więcej alkoholu wypijesz, tym mniejsze będzie spalanie tłuszczu. Alkohol staje się źródłem produkcji ketonów zamiast tłuszczu.

Dieta ketogeniczna a rak

Redukcja spożywanych węglowodanów przy zwiększeniu tłuszczu powoduje, że organizm zaczyna czerpać energię z tłuszczów, które przekształcane są w ciała ketonowe, z których następnie powstaje energia. Dochodzi do podwyższenia stężenia ciał ketonowych we krwi, co określane jest jako stan ketozy. W tym stanie zdrowe komórki mają dostarczaną energię do procesów życiowych, natomiast komórki nowotworowe nie mogą wykorzystywać ciał ketonowych jako źródła energii i zaczynają obumierać.Dieta ketogeniczna - Co to? Dla kogo? - Opinie, Efekty, Przepisy, Produkty

Do tej pory skuteczność diety ketogennej wykazano już m.in. w przypadku takich nowotworów, jak:
nowotwór prostaty, nowotwór żołądka, nowotwór okrężnicy, nowotwór mózgu.

Stosowanie diety ketogennej prowadzi między innymi do:
– znacznego zahamowaniem wzrostu guzów,
– redukcji ilości naczyń krwionośnych doprowadzających składniki odżywcze do wnętrza guza,
– nasilenia procesów apoptotycznych w komórkach guza,
– wydłużenia czasu przeżycia pacjentów z nowotworami.

Dieta ketogeniczna a autyzm

W badaniach z 2003 roku wzięło udział 30 dzieci z zaburzeniami autyzmu. Każde z dzieci stosowało dietę przez 6 miesięcy, z przerwami po każdych 4 tygodniach ketogennej na zwykłą dietę. 7 dzieci nie tolerowało diety ketogenicznej, u 5 rodzice porzucili dietę po 1-2 miesiącach, natomiast u pozostałych osób zaobserwowano poprawę, w przynajmniej niewielkim stopniu. Największa poprawa nastąpiła u dzieci, które już przed wprowadzeniem diety miały niewielkie zaburzenia autystyczne. U tych, u których zaburzenie było głębsze, poprawa była mniejsza.

Badania z 2013 roku, przeprowadzone na myszach wykazały pozytywny wpływ tego sposobu odżywiania na objawy autyzmu.

Dieta ketogeniczna a padaczka

Dieta ketogeniczna stosowana jest szczególnie w dwóch sytuacjach. Pierwszy – wrodzone zaburzenie metaboliczne (np. niedobór transportera glukozy). Durgi – padaczka oporna na leki. W 1921 roku badania przeprowadzone przez dr Geylina wykazały ustanie napadów padaczkowych u 87% pacjentów będących na 20 dniowej głodówce. Odkryto, że nie tylko głodzenie, ale także dieta uboga w węglowodany i obfitująca w tłuszcze przynosi podobne rezultaty. Napady padaczkowe to problem istotny społecznie. Na całym świecie dotyczy około 50 mln osób.

Dieta ketogeniczna a Alzheimer i Parkinson

Dieta indukująca powstawanie ciał ketonowych znana była już od lat 80′. Początkowo z dobrym skutkiem była wykorzystywana w leczeniu padaczki, jednak wkrótce okazało się, iż może mieć korzystny wpływ w innych chorobach neurologicznych – chorobie Parkinsona, po udarach oraz urazach mózgu. Dieta ketonowa nie tylko poprawia pamięć, ale również działa dobroczynnie na często obecne w niej zaburzenia zachowania oraz niepokój.

Dieta ketogeniczna – Przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna to nie jest najlepsza opcja dla osób z problemami wątroby, trzustki czy nerek. Poradzenie sobie z większym obciążeniem spowodowanym metabolizmem ciał ketonowych będzie problemem.

Dieta ketogeniczna – Jadłospis

Poniżej przedstawiamy wam przykładowy jadłospis:

Dieta ketogeniczna - Co to? Dla kogo? - Opinie, Efekty, Przepisy, ProduktyŚniadanie: Jajecznica z jaj, smażona na oleju kokosowym z boczkiem
II Śniadanie: Koktajl z bananem awokado i surowych żółtek oraz woda kokosowa
Obiad: Warzywa gotowane (cukinia, brokuł, seler naciowy) z gulaszem z polędwicy wieprzowej w sosie curry na mleczku kokosowym oraz sałatka liściasta z dresingiem z octu balsamicznego.
Podwieczorek: Kiszonki.
Kolacja: Łosoś pieczony, z sałatą zieloną, pomidorem, ogórkiem i olejem.

Podobne artykuły

loading...

16 komentarzy o “Dieta ketogeniczna – Co to? Dla kogo? – Opinie, Efekty, Przepisy, Produkty

  1. schudlam 3 kilogramy w przeciągu 2 tygodni. Jestem zadowolona ale dieta jest dosyć męcząca. 🙁

  2. Hmm… powiem tak – efekty są dobre, ale trudno jest wytrzymać na tej diecie dłużej niż 3 dni. Osobiście szukam czegoś, co będzie dla mnie bardziej akceptowalne.

  3. Znów mogę pokazać się w stroju kąpielowym na plaży! Po ciąży bardzo się wstydziłam, ze względu na brzuch. Po zastosowaniu diety, mój wygląd uległ znacznej poprawie. Znów czuję się piękna.

  4. Przekonała mnie do tej diety dziewczyna. na początku trudno było się przyzwyczaić ale teraz jestem bardzo zadowolony, że mi się udało 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *