0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 votes, average: 0,00 z 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading...

Czy kofeina poprawia jakość treningu? Właściwości i działanie kofeiny

Kofeina to substancja pobudzająca, stosowana m.in. w celu poprawy wydolności treningowej i przyspieszenia przemiany materii. Należy do naturalnych spalaczy tłuszczu i jest powszechnym składnikiem suplementów odchudzających oraz odżywek przedtreningowych. Poznaj jej właściwości.

Kofeina to sprzymierzeniec osób wykonujących treningi siłowe i wydolnościowe. Jest składnikiem wielu preparatów na poprawę kondycji i wydolności treningowej. Kofeina to polecany przez wielu specjalistów składnik odżywek przedtreningowych, tzw. przedtreningówek. Jakie ma zatem właściwości i jak działa? Czy jest skutecznym spalaczem tłuszczu i pozwala na eliminację zmęczenia treningowego? Czy kawa przed treningiem lub bieganiem to dobre rozwiązanie?

Czym jest kofeina?

Zgodnie z definicją naukową, kofeina (łac.  coffeinum) to organiczny związek chemiczny – alkaid purynowy. Znajduje się w ziarnach kawy, może być również otrzymywany syntetycznie. Jego odkrycie zawdzięczamy niemieckiemu chemikowi Fridrichowi Ferdynandowi Rungemu, który odkrył ją w 1918 roku. Kofeina występuje również w herbacie i wtedy określana jest jako teina, guaranina lub mateina (jej nazwa jest uzależniona od roślinnego odpowiednika).

>> Zobacz także: Najskuteczniejsze preparaty na odchudzanie – ranking według użytkowników

Kofeina – właściwości

działanie kofeinyKofeina jest powszechnie znana jako jeden z najlepszych spalaczy tłuszczu i środków pobudzających. Jest środkiem psychoaktywnym, powszechnie wykorzystuje się ją w odżywkach przedtreningowych i napojach energetyzujących. Kofeina wzięta przed treningiem pozwala zwiększyć wydolność organizmu i przyspiesza uzyskanie pożądanych efektów treningowych.

 Kofeina to także naturalny spalacz tłuszczu. Jest polecana jako środek, który warto stosować przed treningiem. Kawa przed treningiem działa jak naturalny energetyk. Kofeina zaczyna działać po 40 minutach, dlatego zaleca się spożycie jej spożywanie na 30 minut przed treningiem siłowym lub cardio. Przyjęta przed wysiłkiem zwiększa zdolności wydolnościowe, jak i wzmacnia spalanie tłuszczu.

Kofeina stymuluje działanie ośrodkowego układu nerwowego oraz zwiększa metabolizm. Jest używana w konsumpcji oraz w leczeniu Alzheimera i demencji. Pobudza przede wszystkim wyższe ośrodki nerwowe.

Jak działa kofeina?

Działanie na układ nerwowy:

  • Pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego,kofeina jakie ma właściwości
  • Wzrost koncentracji i uwagi,
  • Poprawa koncentracji ruchowej,
  • Wzrost sprawności myślenia i nauki,

Działanie na układ krążenia:

  • Wpływ na ciśnienie tętnicze krwi,
  • Zwiększanie częstości rytmu serca,

Wpływ na tkankę tłuszczową:

  • Przyspiesza metabolizm,
  • Ma działanie termogeniczne i pobudza spalanie tkanki tłuszczowej,
  • Zwiększa uwalnianie hormonu stresu – kortyzolu (właściwości kataboliczne),

Wpływ na układ pokarmowy:

  • Pobudza perystaltykę jelit,
  • Zwiększa wydzielanie soku żołądkowego,
  • Zwiększa wydzielanie hormonów wspomagających trawienie – gastryny, cholecystokinina,
  • Poprawia regularność wypróżniana.

>> Zobacz także: Najskuteczniejsze preparaty na przyrost masy – ranking według użytkowników

Ile kofeiny można zażyć? Jaka dawka jest szkodliwa?

ostrzegamyTak jak każdą substancję, również kofeinę można przedawkować. Przy dawce powyżej 0,5 g wywołuje silne pobudzenie psychoruchowe, przyspieszenie i niemiarowość bicia serca, jak również nudności, wymioty i osłabienie. Dawka nie powinna przekraczać 300mg/dobę, co odpowiada spożywaniu 2-3 kaw dziennie.

Działanie kofeiny jest coraz częściej wykorzystywane do produkcji suplementów odchudzających. Spożywanie kofeiny hamuje apetyt i likwiduje zmęczenie. Substancja ta odchudza i podnosi wydolność trenigową.

Czy warto przyjmować kofeinę przed treningiem i przed bieganiem?

Suplementy diety z kofeiną są polecane przez wielu specjalistów. Zaleca się przyjmować ją przed treningiem siłowym czy wydolnościowym (np. bieganie). Kofeina poprawia zdolność wysiłkową i zwiększa wydzielanie adrenaliny z nadnerczy oraz usprawnia pracę serca. Poprawia również wykorzystywanie kwasów tłuszczowych kosztem utraty glikogenu i białek mięśniowych, co wpływa na długość trwania treningów wytrzymałościowych.

Zażycie kofeiny przed treningiem pozwala na:

  • zwiększenie ilości powtórzeń podczas treningu (zmniejszone uczucie zmęczenia),
  • utrzymanie koncentracji podczas ćwiczeń (poprawa skupienia),
  • łagodzenie bólu mięśni podczas treningu (zmniejszanie intensywności bólu podczas treningu),
  • spalenie większej ilości kalorii podczas treningu (działanie termogeniczne),
  • skórcenie czasu regeneracji mięśni –nasilenie proces gromadzenia glikogenu we włóknach mięśniowych,

Kofeina jest również polecana do stosowania przed bieganiem (warto spożywać ją 30 minut przed planowanym startem). Jest dobrym wzmocnieniem dla osób wykonujących trening szybkościowy. Udowodniono, że poprawia czas reakcji sprinterów. Pozytywny wpływ kofeiny przed bieganiem polega jednak przede wszystkim na poprawieniu wydolności – ma działanie rozkurczowe, obniża napięcie w mięśniach i powoduje rozkurcz oskrzeli – tym samym zwiększa wydolność oddechową podczas biegu.

Oto przykłady preparatów na bazie kofeiny:

FatBlocker Patches plastry na odchudzanie

FatBlocker Patches

Skład, cena, opinie użytkowników

5xxl budowa masy mięśniowej

5XXL Elite

Skład, cena, opinie użytkowników

ecoslim na odchudzanie

EcoSlim

Skład, cena, opinie użytkowników

CIEKAWOSTKI o kawie i kofeinie, o których nie wiedziałeś

  • Pierwszy ekspres do kawy zbudował i opatentował Luigi Bezerra w 1906 roku.
  • Trzy najpopularniejsze gatunki kawy to Arabica, Robusta i Excels.
  • Największym producentem kawy jest Brazylia.
  • Największą ilość kofeiny zawiera espresso.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *