1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (45 ocen, średnia: 4,76 z 5)
Loading...

Jak działa i co daje kreatyna? Wpływ kreatyny na rozbudowę mięśni

kreatyna top

Kreatyna to chemiczny związek organiczny, który powstaje w trakcie przemiany materii. Występuje w mięśniachch i ścięgnach. Została odkryta w 1832 roku, a jako suplement diety jest wykorzystywana od lat 90. XX wieku. Sprawdź jak wpływa na rozbudowę mięśni.

Rozbudowa masy mięśniowej wymaga skutecznej suplementacji. Najpopularniejszym środkiem zwiększającym masę mięśniową jest kreatyna. Występuje w różnych formach – na rynku jest dostępna w formie monohydratu, jabłczanu, azotanu i chlorowodorku. Wiele osób decyduje się na suplementację tą substancją, aby uzyskać pożądane zwiększenie mięśni.

>> Zobacz także: Te suplementy na masę są według użytkowników najskuteczniejsze [RANKING]

Czym jest kreatyna i gdzie występuje? Najlepsze naturalne źródła kreatyny

Kreatyna (kwas β-metyloguanidynooctowy) to chemiczny związek organiczny, który jest produkowany w trakcie przemiany materii. Występuje głównie w mięśniach i ścięgnach. Ma zwiększać przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej. Najlepszym źródłem kreatyny są mięso i ryby.

Kreatyna nie jest substancją nową. Została odkrkreatyna mięso i rybyyta w 1832 roku przez Michaela Eugene’a Chaverula jako składnik mięśnia szkieletowego. Jako suplement diety jest wykorzystywana od lat 90. XX wieku. Zyskała popularność jako środek służący zwiększeniu efektów treningowych i budowanie masy mięśniowej. Jest stosowana przed treningiem do magazynowania i uwalniania energii niezbędnej do licznych procesów chemicznych zachodzących w komórkach, również do syntezy białek w

Kreatyna – właściwości i stosowanie

Stosowanie kreatyny przed treningiem powoduje zwiększone magazynowanie wody w komórkach mięśni. Suplementacja zwiększa objętość kreatyny naturalnie występującej w organizmie. Organizm wyrównuje nadwyżkę zwiększeniem poziomu płynu. Zwiększa zdolność do magazynowania glikogenu, który jest zapasowym źródłem energii podczas treningu. Stosowanie kreatyny powoduje wzrost siły i masy mięśniowej bez treningu o wysokiej intensywności.

Kreatyna bierze udział w produkcji ATP jako głównego źródła energii dla pracy mięśni. Jest odpowiedzialna za:

  • działanie kataboliczne i anaboliczne,
  • szybszy wzrost masy mięśniowej,
  • stymulowanie syntezy protein w mięśniach,
  • zwiększenie uwodnienia komórki mięśniowej,
  • hamowanie miostatyn – białek, które niemożliwiają rozbudowę masy mięśniowej,
  • przyspieszanie procesu regeneracji w przerwach między treningami,
  • zwiększanie wydolności i wytrzymałości mięśni.

>> Zobacz także: Trening na masę – PRZYKŁADOWY PLAN

Jakie są rodzaje kreatyny?

W miarę rozwoju rynku kreatyna zaczęła występować w różnych formach. Różnią się między sobą stopniem zaawansowania, rozpuszczalnością i efektywnością. Oto najpopularniejsze rodzaje kreatyny:

  • Monohydrat – cząsteczka wody i cząsteczka kreatyny połączone w jedną molekułę – szybko,
  • Jabłczan – połączenie kreatyny z kwasem jabłkowym, powoduje wzrost siły i zmniejszenie retencji wody,
  • Pirogronian – pomaga uzyskać wzrost siły, wspomaga regenerację mięśni,
  • Chelat magnezowy – połączenie w jedną molekułę kreatyny i magenzu.

Jak stosować kreatynę? Dawkowanie i bezpieczeństwo

kreatyna właściwości dawkowanieWiele osób decyduje się na suplementację kreatyną ze względu na możliwość osiągnięcia szybkiej rozbudowy masy mięśniowej. Efektywne dawkowanie w połączeniu z odpowiednim planem treningowym może przynieść oczekiwane rezultaty. Warto jednak pamiętać, że nie istnieje wspólna dla wszystkich, efektywna dawka kreatyny. 

Specjaliści zalecają dostosowanie dawki kreatyny do masy ciała. W związku z tym zaleca się przyjmowanie 1g kreatyny na każde 10 kg masy własnej zawodnika w porcji jednorazowej. Jedną porcję można przyjmować przed treningiem, drugą po. Kreatynę można stosować również rano i wieczorem. Może być stosowana całorocznie.

Specjaliści zalecają zażywanie kreatyny z innymi suplementami i odżywkami białkowymi, preparatami magnezowymi, tauryną, czy węglowodanami.

Właściwie dawkowana kreatyna nie powoduje skutków ubocznych. Coraz częściej po kreatynę sięgają jednak ludzie młodzi, która w okresie dojrzewania ma problemy z postrzeganiem własnego ciała. Warto jednak mieć na uwadze bezpieczeństwo nastolatka i zdrowie rozwijającego się organizmu.

Oto przykłady preparatów na masę mających w składzie kreatynę:

formexplode suplement na masę

FormExplode

Skład, cena, opinie użytkowników

Czego jeszcze nie wiesz o kreatynie?

  • Dla wielu kreatyna to nadzieja na szybką zwiększenie masy mięśniowej. Nie każdy wie, że kreatyna została odkryta w XIX wieku.
  • Kreatyna występuje naturalnie w organizmie człowieka i jest przechowywana w mięśniach.
  • Suplementację kreatyną może stosować młodzież. Warto pamiętać, aby zachować rozsądek dawkowania,
  • Zwiększa masę poprzez zatrzymanie wody w organizmie.

Podobne artykuły

igor makowski

Trener personalny z wieloletnim doświadczeniem, entuzjasta sportu i zdrowego trybu życia. Instruktor ćwiczeń siłowych, rekreacji ruchowej fitness oraz współczesnych form wzmacniających. Uczestnik licznych konwencji, warsztatów i szkoleń związanych z dietetyką sportową, koncepcją Crossfit oraz przygotowaniem motorycznym. Prywatnie fascynuje się jazdą konną oraz kuchnią orientalną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *