0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 votes, average: 0,00 z 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading...

Jak działa i co daje kreatyna? Wpływ kreatyny na rozbudowę mięśni

kreatyna top

Kreatyna to chemiczny związek organiczny, który powstaje w trakcie przemiany materii. Występuje w mięśniachch i ścięgnach. Została odkryta w 1832 roku, a jako suplement diety jest wykorzystywana od lat 90. XX wieku. Sprawdź jak wpływa na rozbudowę mięśni.

Rozbudowa masy mięśniowej wymaga skutecznej suplementacji. Najpopularniejszym środkiem zwiększającym masę mięśniową jest kreatyna. Występuje w różnych formach – na rynku jest dostępna w formie monohydratu, jabłczanu, azotanu i chlorowodorku. Wiele osób decyduje się na suplementację tą substancją, aby uzyskać pożądane zwiększenie mięśni.

>> Zobacz także: Te suplementy na masę są według użytkowników najskuteczniejsze [RANKING]

Czym jest kreatyna i gdzie występuje? Najlepsze naturalne źródła kreatyny

Kreatyna (kwas β-metyloguanidynooctowy) to chemiczny związek organiczny, który jest produkowany w trakcie przemiany materii. Występuje głównie w mięśniach i ścięgnach. Ma zwiększać przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej. Najlepszym źródłem kreatyny są mięso i ryby.

Kreatyna nie jest substancją nową. Została odkrkreatyna mięso i rybyyta w 1832 roku przez Michaela Eugene’a Chaverula jako składnik mięśnia szkieletowego. Jako suplement diety jest wykorzystywana od lat 90. XX wieku. Zyskała popularność jako środek służący zwiększeniu efektów treningowych i budowanie masy mięśniowej. Jest stosowana przed treningiem do magazynowania i uwalniania energii niezbędnej do licznych procesów chemicznych zachodzących w komórkach, również do syntezy białek w

Kreatyna – właściwości i stosowanie

Stosowanie kreatyny przed treningiem powoduje zwiększone magazynowanie wody w komórkach mięśni. Suplementacja zwiększa objętość kreatyny naturalnie występującej w organizmie. Organizm wyrównuje nadwyżkę zwiększeniem poziomu płynu. Zwiększa zdolność do magazynowania glikogenu, który jest zapasowym źródłem energii podczas treningu. Stosowanie kreatyny powoduje wzrost siły i masy mięśniowej bez treningu o wysokiej intensywności.

Kreatyna bierze udział w produkcji ATP jako głównego źródła energii dla pracy mięśni. Jest odpowiedzialna za:

  • działanie kataboliczne i anaboliczne,
  • szybszy wzrost masy mięśniowej,
  • stymulowanie syntezy protein w mięśniach,
  • zwiększenie uwodnienia komórki mięśniowej,
  • hamowanie miostatyn – białek, które niemożliwiają rozbudowę masy mięśniowej,
  • przyspieszanie procesu regeneracji w przerwach między treningami,
  • zwiększanie wydolności i wytrzymałości mięśni.

>> Zobacz także: Trening na masę – PRZYKŁADOWY PLAN

Jakie są rodzaje kreatyny?

W miarę rozwoju rynku kreatyna zaczęła występować w różnych formach. Różnią się między sobą stopniem zaawansowania, rozpuszczalnością i efektywnością. Oto najpopularniejsze rodzaje kreatyny:

  • Monohydrat – cząsteczka wody i cząsteczka kreatyny połączone w jedną molekułę – szybko,
  • Jabłczan – połączenie kreatyny z kwasem jabłkowym, powoduje wzrost siły i zmniejszenie retencji wody,
  • Pirogronian – pomaga uzyskać wzrost siły, wspomaga regenerację mięśni,
  • Chelat magnezowy – połączenie w jedną molekułę kreatyny i magenzu.

Jak stosować kreatynę? Dawkowanie i bezpieczeństwo

kreatyna właściwości dawkowanieWiele osób decyduje się na suplementację kreatyną ze względu na możliwość osiągnięcia szybkiej rozbudowy masy mięśniowej. Efektywne dawkowanie w połączeniu z odpowiednim planem treningowym może przynieść oczekiwane rezultaty. Warto jednak pamiętać, że nie istnieje wspólna dla wszystkich, efektywna dawka kreatyny. 

Specjaliści zalecają dostosowanie dawki kreatyny do masy ciała. W związku z tym zaleca się przyjmowanie 1g kreatyny na każde 10 kg masy własnej zawodnika w porcji jednorazowej. Jedną porcję można przyjmować przed treningiem, drugą po. Kreatynę można stosować również rano i wieczorem. Może być stosowana całorocznie.

Specjaliści zalecają zażywanie kreatyny z innymi suplementami i odżywkami białkowymi, preparatami magnezowymi, tauryną, czy węglowodanami.

Właściwie dawkowana kreatyna nie powoduje skutków ubocznych. Coraz częściej po kreatynę sięgają jednak ludzie młodzi, która w okresie dojrzewania ma problemy z postrzeganiem własnego ciała. Warto jednak mieć na uwadze bezpieczeństwo nastolatka i zdrowie rozwijającego się organizmu.

Oto przykłady preparatów na masę mających w składzie kreatynę:

formexplode suplement na masę

FormExplode

Skład, cena, opinie użytkowników

Czego jeszcze nie wiesz o kreatynie?

  • Dla wielu kreatyna to nadzieja na szybką zwiększenie masy mięśniowej. Nie każdy wie, że kreatyna została odkryta w XIX wieku.
  • Kreatyna występuje naturalnie w organizmie człowieka i jest przechowywana w mięśniach.
  • Suplementację kreatyną może stosować młodzież. Warto pamiętać, aby zachować rozsądek dawkowania,
  • Zwiększa masę poprzez zatrzymanie wody w organizmie.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *